Viime viikonlopusta pääsen sanomaan niin kuin joku keihäänheittäjä, että "tekniikkaongelmat haittasivat suoritusta". Perjantaina data ryppyili kirjautumisten kanssa. Tämä tapahtui joka kerta vielä sellaisessa tilanteessa, että olisin päässyt tyhjälle tolpalle ykköseksi. Kun löin itseni ruutuun, data ilmoittikin, että "väärä ruutu - olet ruudussa 141" yrittäessäni vaikka ilmoittautua alueen 141 tolpalle 041. Yleensä kirjautuminen onnistui vasta keskimäärin kolmannella yrittämällä. Eipä siinä muuten mitään, mutta kun koneessa on joka toiminnolle karenssiaika, jonka jälkeen saman toiminnon voi tehdä uudelleen. Ruutuun ilmoittautumisessa se taitaa olla ehkä kymmenen sekunnin luokkaa, joka on yllättävän pitkä aika. Jos ilmoittautuminen onnistuu vasta reilun kahdenkymmenen sekunnin jälkeen, on siinä ajassa tolpalle ehtinyt kirjautua keskimäärin kaksi muutakin autoa, joten yllättäen huomasin kirjautumisen jälkeen olevani tolpalla vasta kolmantena. Tätä tapahtui sitten pitkin iltaa.

1298204.jpg

Lauantain tekniikkamurhe oli jopa rasittavampi. Se haittasi sekä minua, että asiakkaita. Kortinlukija nimittäin alkoi temppuilla. Olin liikkeellä C-Mersulla, jossa on se uusi sirukorttilukija, joka käyttää gprs-signaalia. Kun työnsin kortin koneeseen, näyttö kertoi, että yhteys oli kunnossa. Varmistus ei kuitenkaan onnistunut ja varmistusyrityksen jälkeen näyttö ilmoitti, ettei yhteyttä olisi. Kahdella ensimmäisellä yrittämällä viestiksi tuli "yhteysvirhe" ja sen jälkeen "järjestelmävirhe". Ohjeen mukaan laite pitäisi resetoida ja näin teinkin, mutta näytössä oli edelleenkin pelkkää viivaa puuttuvan yhteyden merkiksi. Huomasin jälkeenpäin, että yhteyttä kuvaavat tähdet tulivat takaisin sen jälkeen kun mittari oli taas vapaa-tilassa.

No, Mankkaalle ajetussa kyydissä tästä ei ollut kovin paljoa harmia, sillä kyyti suuntautui aivan ostarin viereen. Tosin kyydissä ollut tyttö olisi päässyt elämänsä ensimmäisen kerran maksamaan taksissa Visa Electronilla, mutta joutui tyytymään pankkiautomaatilla käyntiin.

Toinen oli jo astetta tympeämpi. Olimme ajaneet kuudenkympin edestä Keravalle ja yritin siellä höylätä kahta eri korttia - tuloksetta. Yritin siirtää autoa paremman yhteyden saamiseksi, yritin resetoida - tuhraan. Lopulta asiakas, joka oli kymmenen minuutin odottelun jälkeen vähintään yhtä turhautunut ja äkeissään kuin minä, sanoi hakevansa sisältä käteistä. Pahoittelin kovasti viivytystä ja ongelmia. Onneksi käteistä löytyi - automaatille olisi ollut varmaan yli viiden kilometrin matka.

Kolmas oli lähes viidenkympin ajelu ympäri Vantaata. Kun mikään ei auttanut, pahoittelin kovasti tilannetta ja ehdotin lähimmällä pankkiautomaatilla käyntiä. Sinne oli matkaa useampi kilometri ja lupasin jo sitten asiakasta rauhoitellakseni vähän alennustakin. Pahoittelin kovasti ongelmia ja kiittelin kärsivällisyydestä.

Sain tarpeekseni ja ajoin tallille.

1298204.jpg

Yksi pieni murhe oli vielä. Sain Kalliossa Karhupuiston tolpalla ollessani tilauksen. Ennen kuin ehdin edes liikkeelle, huomasin tilauksessa koodin "FA", joka tarkoittaa farmariautoa, eikä meidän C-Mersu ole sellainen. Soitin taksikeskukseen asiasta, ja siellä olikin vielä vara-automme, eli V70 Volvon tiedot. Sattumalta tolpalla takanani oli tallimme E-Mersu, jonka kuskille printtasin tilauksen tiedot ja joka otti sitten tilauksen hoitaakseen.