Pisin kyyti on nyt sitten Somerolle. Matkaa vähän päälle sata ja taksa 133 €. Kun vielä samana iltana tuli käytyä Klaukkalassa, tiesi se sitä, että tyhjiä kilometrejä kertyi ja juoksu jäi pieneksi. Somerolla käydessä huomasin sen, että niin kauan kun actionia riittää, ei yövuorossa juurikaan väsytä, mutta kun aamulla viiden ja kuuden aikaan ajaa yksin Somerolta Helsinkiin vajaat puolitoista tuntia, niin väsyttääkin yllättäen aika hurjasti. Olisin ehkä saanut aamulla puristettua vielä yhden kyydin jostain, mutta väsytti kyllä niin, että ajoin sieltä Somerolta silmät ristissä suoraan tallille.

Käytännössähän tämä kyyti tarkoitti sitä, että työvuoroni päättyi jo noin puoli viiden aikoihin, eli silloin, kun lähdin Somerolta kohti Helsinkiä. Kassa olisi todennäköisesti ollut parempi ilman tätä, mutta menihän se näinkin. Olisi ollut eri, jos kyydissä olisi istunut joku tuppisuu tai nukkuva, mutta nyt menomatka meni mukavasti jutellessa Someron juomaveden vaikutuksesta väestöpohjaan nähden huomattavaan musiikkimiestarjontaan, ja myös tietysti niitä näitä.

PS: Parhaimmillaan Suomen soitetuimpien kappaleiden top-listan neljä ensimmäistä sijaa on mennyt Somerolle (Paratiisihan on ollut Suomen soitetuin koko 2000-luvun) - ja kun vielä lisätään siihen, että M.A. Numminen ja Karita Mattila ovat kotoisin Somerolta, niin kyllähän siinä juomavedessä täytyy jotain olla.

*

Venla-gaalassa olisi ollut tarjolla aimo läjä vaikka ketä julkkiksia, jos vain olisi jaksanut päivystää. Käväisin Peacockilla kerran joskus yhdentoista jälkeen ja siellä oli jo varmaan kolmattakymmentä autoa eikä juurikaan toimintaa, joten päätin vaihtaa maineen mammonaan ja mennä ajamaan kyytejä. Yhden kyydin tosin hain bileitten loputtua kahdelta, mutta ei siinä ollut kuin jotain yleläisiä toimittajia.

* *

Tammikuun hiljaisuus näkyy kyllä, mutta omaan kassaan se ei ilmeisestikään vaikuta niin paljoa kuin voisi luulla. Ei niitä kyytejä ehdi ajaa määräänsä enempää, ja asiakkaita on kuitenkin kaupungilla niin paljon, että aamuyöllä ajaa lähes non-stoppina. Kyytiä pitää ehkä etsiä vähän enemmän ja nähdä vaivaa - ihan niin helpolla ei pääse, että kurvaa vain Manalan tolpalle hakemaan uutta putkeen. Manalan tolpalle kun ei meinaa kertyä jonoa ollenkaan. Ottaessani kyytiä linja-autoaseman tolpalta yritin jonolaisille informoida, että Manalan tolpalla ei ole yhtään jonoa ja autoja valmiiksi, mutta eipä ketään tuntunut kiinnostavan. Mieluummin nökötettiin jonossa.

Tammikuun hiljaisuus näkyykin ehkä enemmän asiakkaille kuin takseille. Taksin saa nopeammin ja jonot alkavat myöhemmin. Kun normaalilauantaina jonoja on jo ennen kahta, ei niistä ole nyt tietoakaan kuin vasta joskus lähempänä ravintoloiden sulkemisaikaa.

* * *

Tuli myös pohdittua pienessä päässäni jälleen näitä taksinkuljettajan palkkausasioita. Jos kuski saisi päivä- ja yölähtömaksun erotuksen kokonaan itselleen niin kuin ennen kuulemma oli (yölisä sille joka yöllä ajaa), ei ehkä kuskipulakaan olisi niin suuri. Tajusin nimittäin, ettei kyse ole ihan pienistä rahoista. Jos oletetaan, että yön aikana tulee vaikkapa kolmekymmentä kyytiä, tekee se kahdeksan kymppiä. Nythän kuski saa tuosta vain sen esim. 37%, eli lisäystä palkkaan tulisi 63% tuosta summasta, eli viitisen kymppiä. Jos ajaa kahdeksan yötä kuussa, siitä kertyy noin 400 € lisää. Vuodessa tarkalleen 4838 €.

Jotta saisitte vähän perspektiiviä, niin tehkäämme tällainen demolaskelma: Jos auton kassaan kertyy ajovuorossa vaikkapa 500 € (alv 0%), saa kuljettaja siitä esim. 37 %:n provikalla ja 30 %:n verolla (- muut maksut) käteen noin 117 €, tulisi tästä yölisästä verojen ja muiden jälkeen noin 35 € lisää, mikä on noin 30 %:n lisäys. Kaikki tietysti riippuu siitä, minkälaisia kassoja ajaa, mutta ihan merkittävä lisäys kuitenkin.

Tätä jään miettimään. Jos joku isäntä näin maksaisi, vaihtaisin kyllä ehkä heti ajamaan sellaiselle. Tietysti sillä edellytyksellä, että talli ei olisi liian kaukana ja että autot olisivat hyviä.