Tuli taas ajeltua taksilla noin niin kuin asiakkaana. Jätin auton huoltoon ja ajoin taksilla duuniin ja iltapäivällä takaisin. Aamulla taksi ajoi sellaista reittiä pitkin jota itsekin olisin ajanut, mutta iltapäivällä taksi ajoi niin kummallista reittiä, että en älynnyt edes ääneen ihmetellä. Tai että ei tullut mieleenkään, että taksille olisi tässä tilanteessa pitänyt hoksata sanoa, että "aja kehä ykkösen kautta". Aamulla 8,4 kilometrin matkaan kului aikaa yhdeksän minuuttia ja 16,60€. Iltapäivällä 9,1 kilometrin matkaan tuhrattiin vartti ja 19€. Tiesin, että huoltamo menee kiinni viideltä ja olin varannut taksin tilaamiseen ja siirtymiseen aikaa vajaat puoli tuntia, koska tiesin matkaan kuluvan vuorokauden ajasta riippumatta vain sen kymmenisen minuuttia. Rupesi oikeasti huolettamaan, että jääkö auto hakematta, kun tämä pipopäinen ja kauhtuneisiin farkkuihin pukeutunut heppuli matelutti meitä pitkin kyläteitä kohti huoltamoa. Samaistuin aika vahvasti taksikuskin ammattitaitoa epäileviin asiakkaisiin - varsinkin kun jörö kuljettaja ei vakuuttanut oikein ulkoisella olemuksellakaan. Kerkesi mielessä käydä sellainenkin ajatus, että liekö kuljettaja taksikuski ollenkaan, vai onko kyseessä joku mielenhäiriössä taksin varastanut hiippari.

Vaikka toisille se asiallisesti pukeutuminen tuntuu johtavan identiteettikriisiin, pitäisin silti toivottavana, että taksikuskien pukeutumista pystyttäisiin valvomaan paremmin.

1298204.jpg


Kolmaskin taksiajelu liittyy auton huoltoon. Hyvinkään ja Riihimäen välillä on tosi hyvä erään kolmikirjaimisen saksalaismerkin huolto. Kun Laakkosen tuntiveloitus taisi olla 105 tai 110 euroa, täällä se on viisikymppiä. Eli jos autoon tarvitsee tehdä yli kolmen tunnin huolto, on minun halvempaa viedä auto Riihimäelle, ajaa taksilla kotiin odottamaan ja huollon valmistuttua ajaa taksilla hakemaan auto, kuin viedä auto Helsingin Laakkoselle. Tosin en tee näin, koska eihän siinä olisi mitään järkeä. Sen sijaan ajoin taksilla huollosta Hyvinkäälle.

Taksamittarin käyttö tässä tilanteessa oli huomattavan erilaista kuin mihin itse olen tottunut. Tavallaan tiesin käytännön etukäteen, mutta tuntui se silti hassulta. Kun Hyvinkään taksi lähtee hakemaan minua taajaman ulkopuolelta (ja tässä tapauksessa vielä Riihimäen puolelta), laittaa hän taksamittarin päälle ohittaessaan Hyvinkään taajamamerkin. Hän ajelee tilausosoitteeseen ja asiakkaan, eli minun hypättyä kyytiin, laittaa mittarin seisahduksiin. Ajellessamme kohti Hyvinkäätä hän napsauttaa mittarin raksuttamaan vasta palattuamme taajamaan. Sen jälkeen mittari on päällä perille asti. Eli taksi tavallaan veloittaa koko matkan, mutta jostain syystä systeemi on tällainen, että osittain veloitetaan noutoa ja osittain kyytiä. Näin pelkästään toiminta-alueella pärräävänä kaupunkitaksina en oikein ymmärrä systeemin ideaa, vaikka ehkä tajuaisin sen edut, jos työssäni joutuisin näin tekemään. Mutta tällaisen urbaanin city-ihmisen näkökulmasta tuo oli kyllä erikoinen kokemus.

Hmm... hieman mietittyäni tulin siihen tulokseen, että ehkä tämä onkin ihan järkevä systeemi ainakin silloin, jos asiakas ei olekaan matkalla takaisin taksin toiminta-alueelle. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa taksi lähtisi noutamaan minua samalla tavalla - auto lähtee ajelemaan Hyvinkäältä ja ajelee sen kymmenen kilometriä minua noutamaan. Asiahan olisi selkeä ja yksinkertainen kuin oksennus lattialla, jos sen jälkeen ajaisimme nimenomaan Hyvinkäälle, mutta jospa olisinkin halunnut ajaa vain kilometrin päähän naapurin pässiä katsomaan? En tiedä, että ajetaanko tämä kilometrin matka toiminta-alueen ulkopuolella mittari päällä vai ei, mutta joka tapauksessa jos systeemi olisi sellainen, että taksi saisi laskuttaa vain tämän kilometrin matkan, olisi tällaisten kyytien ajaminen mahdottoman huonoa bisnestä, eikä sellaisia kukaan ajaisi. Jäisi pässit näkemättä ja sekös harmittaisi.