Talvinopeusrajoitukset poistuivat. Erittäin hyvä juttu sinänsä, mutta muuten kyllä tänä talvena erityisesti talvinopeusrajoitusten käyttäminen Etelä-Suomessa on syönyt uskottavuutta koko systeemiltä. Miten tämän päiväinen keli ja tien kunto eroaa siitä, mitä se oli kuukausi sitten? Tai kaksi kuukautta sitten? Ei mitenkään. Kalenterissa vain vaihtui kuukausi ja kuukausien mukaanhan me täällä Suomessa tieliikenteessä kolaroimme, emmekä sään tai olosuhteiden. Erityisen hulluksi homman tekee se, että tuli tuossa talvella huomattua, että Kajaanin ja Utsjoen välillä (reitillä Kajaani - Pudasjärvi - Ranua - Rovaniemi - Sodankylä - Ivalo -Utsjoki) on satasen rajoitusaluetta varmaan yli puolet, kun taas Kajaanin ja Helsingin välillä ehkä viisi prosenttia on kesänopeuksilla. Kaamasen pohjoispuolella ihan melkein nauratti ääneen ja uudestaan paluumatkalla motarilla jossain Nurmijärven kohdalla viimeistään, että kyseisillä teillä sai laillisesti ajaa samaa vauhtia. Koska useampi teistä on ajanut Hesan moottoritietä kuin Kaamasesta Utsjoelle, laitan tähän kuvan, millaista tietä pohjoisessa ajettiin sitä satasta. Tämä kuva ei kylläkään ole Kaamasen ja Utsjoen väliltä, vaan jostain Sodankylän tienoilta. Jos muistan, niin käyn huomenna ottamassa verrokkikuvan tuolta motarilta.

1447904.jpg

Tien kuntohan ei määrittele talvinopeusrajoituksia, vaan liikennemäärät. Nyt ei sitten pidä tulkita väärin. Kuvassa olevasta tiestä voidaan sanoa, että "normaali talvinen ajokeli" - liukkaampi kuin asfaltti, mutta silti ihan ok. Satanen on tällä tiellä ihan käypänen nopeus, enkä missään tapauksessa aja tällä kirjoituksella nyt sitä, että Lapissa nopeus pitäisi alentaa kahdeksaankymppiin, vaan sitä, että talvinopeusrajoitukset Etelä-Suomessa ovat hanurista.

1447901.jpg

Ainakin Tampereen eteläpuolella talvinopeusrajoitukset pitäisi muuttaa sään mukaan vaihtuviksi. En ole taatusti ainoa autoilija, jolla on suunnattomia vaikeuksia ymmärtää talvinopeusrajoitusten tarkoituksenmukaisuus kesäolosuhteissa ja joka ei todellakaan jaksa körötellä satasta moottoritiellä. Käsi pystyyn se, joka rehellisesti pystyy sanomaan ajaneensa poikkeuksetta koko talven näiden ns. talvinopeusrajoitusten mukaan Lahden tai Hämeenlinnan moottoritiellä! Rajoitukset tuntuvat lähinnä kiusanteolta. Varsinkin kun tällaiset talvet todennäköisesti tulevat olemaan jatkossakin niitä standardeja. Jos joku oikeasti haluaa, että nopeusrajoituksiin suhtaudutaan edes jossain määrin vakavasti, niiden tulisi olla tarkoituksenmukaisia - eikä kalenteriohjautuvia. Ugh, olen puhunut!

Ja ihan vaan loppukevennykseksi kuva Suomen pohjoisimmalta tieltä Utsjoelta Nuorgamiin (80-rajoitus kesät talvet).

1447966.jpg