Tien kuntohan ei määrittele talvinopeusrajoituksia, vaan liikennemäärät. Nyt ei sitten pidä tulkita väärin. Kuvassa olevasta tiestä voidaan sanoa, että "normaali talvinen ajokeli" - liukkaampi kuin asfaltti, mutta silti ihan ok. Satanen on tällä tiellä ihan käypänen nopeus, enkä missään tapauksessa aja tällä kirjoituksella nyt sitä, että Lapissa nopeus pitäisi alentaa kahdeksaankymppiin, vaan sitä, että talvinopeusrajoitukset Etelä-Suomessa ovat hanurista.
Ainakin Tampereen eteläpuolella talvinopeusrajoitukset pitäisi muuttaa sään mukaan vaihtuviksi. En ole taatusti ainoa autoilija, jolla on suunnattomia vaikeuksia ymmärtää talvinopeusrajoitusten tarkoituksenmukaisuus kesäolosuhteissa ja joka ei todellakaan jaksa körötellä satasta moottoritiellä. Käsi pystyyn se, joka rehellisesti pystyy sanomaan ajaneensa poikkeuksetta koko talven näiden ns. talvinopeusrajoitusten mukaan Lahden tai Hämeenlinnan moottoritiellä! Rajoitukset tuntuvat lähinnä kiusanteolta. Varsinkin kun tällaiset talvet todennäköisesti tulevat olemaan jatkossakin niitä standardeja. Jos joku oikeasti haluaa, että nopeusrajoituksiin suhtaudutaan edes jossain määrin vakavasti, niiden tulisi olla tarkoituksenmukaisia - eikä kalenteriohjautuvia. Ugh, olen puhunut!
Ja ihan vaan loppukevennykseksi kuva Suomen pohjoisimmalta tieltä Utsjoelta Nuorgamiin (80-rajoitus kesät talvet).
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.