Keskiviikko lähti liikkeelle niin mukavasti, että luulin koko yön jatkuvan samaan malliin, mutta toisin kävi: Yhdentoista jälkeen hiljeni niin, että hyvä jos tuli yksi kyyti /tunti. Seurasin koko yön datalta rautatieaseman tolppien tilannetta, eikä automäärä laskenut nollaan kuin hetkellisesti noin vartin yli neljän. Silloin minäkin kävin siitä hakemassa kyydin. Asemalla oli noin kourallinen väkeä ja vietyäni asiakkaat oli tolpalla taas kymmenisen autoa.

* * *

Alkuillasta sattui pari mieleen jäänyttä kyytiä:

- Mies tuli tolpalta kyytiin ja antoi osoitteen, joka oli ihan vieressä. Hänellä oli jalka niin kipeä, ettei hän halunnut kävellä enempää. Matka maksoi vähän päälle viisi euroa, mutta ilmeisesti mies oli sitä mieltä, että taksin vaivaaminen noin pienellä matkalla on epäsopivaa, joten hän antoi viisitoista euroa. Ihan kiva!

- Tuli MPK-tilaus (MPK-kyydit ovat siis MatkaPalveluKyytejä, joita järjestetään ihmisille, joilla on kaupungin antama matkakortti, esim. liikuntarajoitteiset ym.). Pengoin pikaisesti auton hansikaslokeron ja koska löysin sieltä datalaitteen toimintaohjeen MPK-kyytejä varten, uskalsin ottaa tilauksen vastaan.

Kyytin tullut mummo-ihminen kirosi MPK-järjestelmän alimpaan pätsiin. Hänellä oli mukana ns. saattaja, joka vietäisiin ensin toiseen osoitteeseen. Tilatessaan kyytiä keskuksesta (MPK-kyytejä ei hoideta HTD:n taksikeskuksen kautta, vaan Iisalmessa olevasta keskuksesta) sanottiin, ettei kahden kohteen kyytiä voida järjestää. Rouvan olisi pitänyt ajaa ensin ensimmäiseen osoitteeseen, johon hänen olisi pitänyt tilata uusi taksi, jolla hän olisi päässyt kotiinsa. Eli minä olisin vienyt heidät saattajan osoitteeseen, olisin ottanut taksan ja lähtenyt matkoihini. Tämän jälkeen rouvan olisi pitänyt soittaa uudestaan keskukseen ja tilata uusi taksi ja odottaa uutta autoa, joka olisi vienyt hänet kotiinsa. Rouva ei tällaista toimintaa hyväksynyt ja osoitti taas todeksi sen, että kun tarpeeksi purnaa niin palvelua saa. Koska jonkun taksimaailmaa tuntemattoman byrokraatin suunnittelema tilausohjelmisto ei pystynyt tällaista käsittelemään, joku fiksu siellä keskuksessa oli sitten älynnyt tehdä kyydistä kimppakyydin niin, että kimppakyydin toinen kyyti alkoi samasta paikasta kuin mihin edellinen päättyi ja että matkustajana oli tämä sama rouva. Tällä vältettiin se uuden taksin tilaamisen ruljanssi, mutta lähtömaksun pääte veloitti kyllä sitten kahteen kertaan - mitä ei tavallisessa kyydissä saisi tapahtua, mutta MPK-kyytien järjestemä on ainakin asiakkaiden mielestä /c:stä.

Usein MPK-kyyti on kimppakyyti, jossa ensin haetaan joku, sitten toinen, viedään eka, haetaan kolmas, viedään toka ja viedään kolmas. Varsinainen sillisalaatti siis ainakin aloittelevalle taksikuskille, joka toisena työpäivänään erehtyi ottamaan tällaisen ja tuskanhiki otsallaan sitten taisteli räpiköiden itsensä läpi tämän osoitehärdellin. Heh! Keskiviikkoinen rouva inhosi suuresti näitä kimppakyytejä. Hän kertoi esimerkin matkastaan hautajaisiin, jossa ensin haettiin joku kaupasta kauppakassien kanssa ja vietiin kotiin, sen jälkeen joku noudettiin uimahallilta kyytiin ja vietiin kotiin, minkä jälkeen hän pääsi hautajaisiin.

Kyytien tilaus ei ole sekään niin yksinkertaista kuin tavallisilla asiakkailla. Kyytiä tilatessa pitää osata  esimerkiksi ilmoittaa kohde osoitteen tarkkuudella, ei riitä, että kertoo haluavansa Malmin hautausmaalle tai Finlandia-talolle, vaan pitää osata kertoa osoitteeksi Kalmistotie tai... Finlandia talon virallinen osoite on Mannerheimintie 13, mutta taksit tilataan Karamzininkatu neljään, joka siis MPK-kyytiläisen pitää tietää.

Jos sitten kohdalle osuu yhdistelmäkyyti, ilmoitetaan taksi tulolle arvioitu saapumisaika ja sitten sitä odotetaan kuin bussia.

Minun on ehkä turha sen enempää vaahdota näistä MPK-kyydeistä ja niihin liittyvistä ongelmista. Niistä ovat kokeneemmat kirjoittajat ehtineet kirjoittaa sen verran, että niitä lukemalla pääsette helposti kärryille siitä, miksi niistä polemiikkia pidetään. Tässä yksi blogikirjoitus ja tässä taksifoorumilta aiheeseen liittyvä keskustelu, josta voi päätellä monenmoista MPK-kyytitilausten toimivuudesta.

BTW: HTD irtisanoi joku aika sitten sopimuksen MPK-kyytien välittämisestä, koska järjestelmän ongelmat kaatuivat kuljettajien niskaan erilaisina rangaistuksina ja sanktioina.