On säännöllisiä ennusmerkkejä, joista tunnistaa tiettyjen tapahtumien lähestymisen.

Kun lumi sulaa, ilmat lämpenevät ja luonto alkaa vihertyä, tulee kevät
kun aurinko laskee ja taivas hämärtyy, tulee yö
kun isäinpäivä lähestyy, julkaistaan Arto Paasilinnalta uusi kirja
kun lumi narisee reen jalasten alla, talitiaiset nokkivat ikkunaa ja taivas selkenee illalla, pakkanen kiristyy
kun hiihtäjä sanoo, "lähden tekemään omaa suoritusta ja katson mihin se riittää", ei tule mitalia
ja
kun Hesari kirjoittaa taksipulasta, on pikkujoulukausi totisesti ovella.

Säännöllisesti kuin kuun kierto Helsingin Sanomat julkaisee tähän aikaa vuodesta jutun, jonka pääsisältö on se, kuinka takseja on liian vähän ja kuinka poliisit ja taksit varustautuvat pikkujoulukauteen.

Toimittaja haluaa olla ajan hengessä mukana ja kirjoittaa jostain sellaisesta, mikä ihmisiä puhuttaa. Hän odottaa pikkujoulukautta sormet syyhyten jotta pääsisi julkaisemaan jo ehkä elokuussa valmiiksi kirjoitetun jutun taksipulasta.

Kohderyhmänä tälle jutulle ovat ns. amatööriryyppääjät, jotka lähtevät kerran vuodessa ryyppäämään - yleensä firman pikkujouluihin. No, nyt sitten meillä on läjä ihmisiä, jotka kerran vuodessa päätyvät aamuyöllä rautatieaseman taksitolpalle ja huomaavat, että täällä on jono. Kuten edellisenäkin vuonna - ja toissa vuonna - ja sitä edellisenä...! Tämän ajatteluketjun seurauksena mieleen nousee se Hesarin juttu - lamppu syttyy päässä - AI JUMALAUTA, ON TAKSIPULA!! TAKSEJA ON LIIAN VÄHÄN!!! Sitten ollaan tyytyväisiä, kun päästään kännipäissään paasaamaan kuljettajalle taksipulasta.

Kuljettaja pääsee sitten kertomaan, ettei ole mitään taksipulaa. Jos on pula, niin ehkä kuljettajapula - mutta se miksi arvoisa pikkujouluilija joutui jonottamaan taksitolpalla johtuu muun julkisen liikenteen pulasta. Helsingin taksien määrää kun ei voi mitoittaa sen mukaan, että taksit pystyisivät hoitamaan koko kaupungin julkisen liikenteen yöllä klo 02-05.

Ihminen, joka kulkee taksilla vuoden aikana ehkä juuri sen yhden kerran, ei voi tietää, että taksin saa kaikkina muina aikoina varsin näppärästi, koska silloin suurin osa ihmisistä kulkee busseilla, junilla, metrolla, ratikoilla ja omilla autoilla.

Haetaanpas tähän julkisen liikenteen pyörittämiseen vähän perspektiiviä:

Helsingin ravintoloihin mahtuvan noin 20 000 ihmisen kuljettamiseen tarvitaan noin 10 000 taksikyytiä (keskimäärin taksissa on kai noin kaksi henkilöä). Tuon määrän kuljettamiseen tarvitaan vaihtoehtoisesti:

200 bussia
100 raitiovaunua
tai
17 metroa

Yhdellä bussilla saataisiin korvattua siis noin 34 taksia, raitiovaunulla 70 taksia ja metrolla 600. Metron ja raitiovaunujen kapasiteetti päiväsaikaan on noin 18 000 hlö/h, bussin arviolta noin 25 000 hlö/h. Helsingin taksien kapasiteetti yöaikaan on arviolta noin 4000 henkilöä tunnissa.

Näistä luvuista voinee päätellä, että helpoin tapa lisätä aamuyön kapasiteettiä olisi ajaa kolmen ja viiden välillä pari metrovuoroa, pyöräyttää muutama ratikka reittinsä ympäri ja laittaa enemmän busseja liikenteeseen, sen sijaan että huudetaan siitä taksipulasta.

Nyt taksikuski tienaa viikonlopun yövuorossa ehkä 8-11 €/h (Mäkkärissä alkupalkka on 9€/h). Voidaan kysyä, että jos taksien kapasiteettia nostettaisiin edes 25%, niin kuinka moni enää lähtisi kuuntelemaan kännisten v***uilua 6-8,5 euron tuntipalkalla? 25% enemmän kapasiteettiä kun tarkoittaisi saman verran vähemmän kyytejä. Asiakkaathan eivät lisäänny vaikka taksien määrää lisättäisiin. Toisaalta jotta jokainen saisi jonottamatta taksin tuon ruuhkaisen parin tunnin aikana, pitäisi kapasiteettia lisätä yli kaksinkertaiseksi. Tuntipalkka aamukolmen ja -viiden välillä noin 4-5 euroa. Koska muina aikoina kapasiteetista olisi hurjaa ylitarjontaa, kokonaisansiot jäisivät ehkä jopa 2-3 euroon/tunti. Kuka rakastaa Mersulla ajelua niin paljon? Ehkä kirjoitan tästä taas kokonaan uuden jutun, kun tätä jutun juurta pukkaa.

Hesarin jutussa mainittu taksien saantivaikeus aamuruuhkan ja iltapäiväruuhkan aikaan kestää puolesta tunnista tuntiin ja johtuu siitä, että taksit seisovat ruuhkassa, eivätkä pääse niin nopeasti hakemaan asiakkaita kuin olisi halua. Sitäpaitsi hotellienkin taksivaikeudetkin alkavat olla menneen talven lumia, koska käyttöaste on sattuneesta syystä laskenut merkittävästi.

Ja arvatkaapa mitä? Näin kahden vuoden pikkujoulukokemuksella voin sanoa, ettei se pikkujoulukausi juurikaan näin viikonloppuisin näy. Yökassat ovat sellaista kuun alkupuolen luokkaa. Viime lauantainakin kaupunki oli tyhjä jo puoli kuuden aikoihin, kun parhaina tavallisina viikonloppuina porukkaa on vielä puoli seitsemänkin aikaan. Että se siitä pikkujouluruuhkasta. Halloween oli paljon vilkkaampi.

Olenkin vähän sitä mieltä, että pikkujoulukyydit menevät osittain limittäin tavallisen viikonloppukuskaamisen kanssa. Pikkujouluihin lähdetään aikaisin, ehkä tuossa kuuden maissa ja kun se viinaan tottumaton amatööriryyppääjä kittaa sitä firman tarjoamaa ilmaista viinaa oikein olan takaa, ollaan sitä jo ihan tillin tallin tuossa puolen yön kieppeillä ja valmista kauraa petiin.