Olisipa se vasta mukavaa, jos vaikka Lontoon taksikuskille onnistuisi kertomaan Helsingin taksihommista jotain sellaista, joka häntä ällistyttäisi. Siinäpä itseasiassa onnistuinkin. Sain Lontoon taksikuskin loksauttamaan leuat sijoiltaan kertomalla, että Helsingissä taksikurssi kestää vain kaksi viikkoa.

Jos kerta taksikuskin tie aina Lontooseen asti vie, niin onhan selvää, että paikallisen taksin takapenkille on päästävä. Lontoon taksi ja sen kuljettaja kun ovat molemmat legendoja.

1640454.jpg

Me suomalaiset olemme tottuneet siihen, että taksina käytettävä auto on kuin mikä tahansa kenen tahansa ostettavissa oleva auto varustettuna vain kyseiseen tehtävään sopivilla erikoishärveleillä. Lontoossa näin ei ole. Jo vuodesta 1958 alkaen taksin tehtävää on hoitanut vain ja ainoastaan taksikäyttöön suunniteltu legendaarinen FX4.

1640453.jpg

Lontoon taksi mallia FX4


Sen erikoisominaisuuksia ovat mm. erittäin pieni kääntösäde, vain 7,6 metriä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että C-Mersulla kääntösäde on 10,7 metriä ja vara-autonamme olevalla 2004 vuosimallin Volvo V70:llä 12 metriä. Ja jotta ymmärtäisitte, miten merkittävä tämä kääntösäteiden ero on, laitan tähän ihan kuvan, jossa kääntösäteet esitetään graafisesti. Ympyrä on ikään kuin se jälki, jonka auton vasen etupyörä piirtää, kun auto tekee täyden ympyrän myötäpäivään. Musta neliö on FX4 (tai MB-C - ovat lähes millilleen saman mittaisia) oikeassa suhteessa kääntösäteeseen.

1649137.jpg

1640459.jpg

Tästä kuvasta näkee näppärästi kuinka paljon renkaat kääntyvät.

Toinen englishmanneille tärkeä ominaisuus on se, että sen takapenkillä tulee pystyä istumaan silinterihattu päässä. Vaikka auto on ulkoisesti pienen oloinen, sen matkustamotila on valtava. Normaalisti taakse mahtuu kolme matkustajaa, mutta niissä on kahdesta kolmeen taitettavaa lisäistuinta, joissa istutaan selkä menosuuntaan. Uusimpien mallien takaovi kääntyy 90-astetta, mikä tekee autoon nousemisen helpoksi.

Tätä FX4 on valmistettu vuodesta 1958 aina vuoteen 1997 asti. Auton ulkonäössä on tapahtunut tänä aikana vain pieniä muutoksia, kuten peilien muoto ja paikka. Tekniikka on tietysti muuttunut modernimmaksi vuosien myötä, ohjaustehostimien, levyjarrujen jne. myötä. Myös moottorivalmistajat ovat vaihtuneet vuosien myötä. Nykyisin liikenteessä olevien taksien moottorina on Nissanin valmistama 2,5 litrainen diesel.

1640455.jpg

FX4. Vasemmalla puolella on uusi TX-taksi ja takana samanlainen valkoinen.

FX4 korvaamaan värkättiin äärettömän ruma Metrocab, johon vuonna 1989 uhrattiin kaikki se tietotaito, jolla 80-luvun autoista saatiin tehtyä kulmikkaita ja rumia. Nämä eivät saaneet suosiota myöskään kuskien joukossa, joten onneksi ne ovat nykyään vähemmistönä Lontoon taksiliikenteessä. Niitä on jopa sen verran vähän, että sellaisen kuvaamisessa tätä blogia varten oli jo vähän bongaamisen makua.

1640458.jpg

Lontoon taksi mallia "ruma"

Sen sijaan LTI:n (London Taxi International) tekemä uusi TX-taksi on erittäin onnistunut ja tyylinmukainen ratkaisu uudeksi taksiksi. Se on samalla moderni, mutta myös erittäin retro. Ensimmäisestä mallistaan (TXI) lähtien tämä auto on saavuttanut suuren suosion Lontoon kuskien joukossa, eikä vähiten sen Lontoon henkeen sopivasta muotoilusta johtuen. Autoissa on myös rullatuoliramppi. Lisäksi hieno yksityiskohta on se, että takaovien kahvat ovat valaistut ulkopuolelta. Tätä autoa alettiin valmistaa 1997.

1640461.jpg

Kuvassa sopivasti peräkkäin vanha FX4 ja uudempi TXI tai TXII.

Lontoon taksilla ei siis varsinaisesti ole merkkiä. Valmistajia ollut useita, mm. Austin, Carbodies ja LTI, mutta auto on pysynyt ensin FX:nä ja nyt TX:nä (lukuun ottamatta siis rumaa Metrocabia).

1640460.jpg

Vasemmalla vanhempi TXI tai TXII ja oikealla uusin malli TX4, jonka takana taas vanhempi TX.

Kuski istuu autossaan väliseinän takana ja keskustelee matkustajien kanssa mikrofonin ja kaiuttimien välityksellä.

1640456.jpg

Kuvaa taksin sisätiloista. Kyseessä on vanhempi taksi, eli FX4. Taksamittari on ylhäällä keskellä.

Se, miksi Lontoon taksikuski loksautti leukansa, johtuu siitä, että Lontoossa taksiluvan saaminen kestää keskimäärin 3,5 vuotta. Siinä ajassa koko toimialue opetellaan ulkoa ja nimenomaan ulkoa. Toimialueena on Lontoon poliisipiiri eli kyytejä kuskaillaan kuuden mailin (n.9,7km) säteellä Lontoon keskustassa olevasta Charing Crossista, eikä sen ulkopuolelle tarvitse lähteä kuskailemaan - paitsi Heathrown lentokentälle. Kuljettajan on osattava alueen kadut (noin 25000 kpl) ja reitit todellakin kuin omat taskunsa ja navigaattorin käyttö on kiellettyä - toisaalta kurssin läpäissyt kuski osaa reitit paremmin kuin navigaattori. Nyt sitten ennen kuin aletaan kiljua, että Helsingin taksikurssia pitäisi venyttää, niin täytyy muistaa, että Helsinki on vain Helsinki, eikä missään nimessä ole tarkoituksenmukaista vaatia taksikuskia osaamaan ulkoa kaikenmaailman Pertunpellonteitä ja Huntukujia. Jos Helsingin taksikurssi kestäisi vaikka edes puoli vuotta, niin meillä ei olisi yhtään uutta taksikuskia. Suhteessa alan tienesteihin ja homman vaativuuteen nähden vaadittu koulutus olisi täysin ylimittainen - puhumattakaan mistään kolmesta ja puolesta vuodesta. Mutta Lontoo onkin Lontoo. Kuvitelkaa mielessänne rautatieaseman eteläpuolinen Helsinki, kertokaa pinta-ala noin kuudella sadalla ja laittakaa alueelle 8 miljoonaa ihmistä autoineen, taloineen, busseineen ja silinterihattuineen.

Lontoon taksikoe (The Knowledge) on pysynyt lähestulkoon samana vuodesta 1851, jolloin se otettiin käyttöön. Kirjallisen osuuden suoritettuaan kuskit pääsevät suulliseen osaan, joka tehdään arvosteluraadin edessä. Kuskiksi halajavalle annetaan kaksi paikkaa, joiden välinen nopein ja tarkoituksenmukaisin reitti on kyettävä selittämään välittömästi. Tätä samaahan tehdään Helsingin taksikokeessa kirjallisesti. Tehtävä saattaa tuntua helpolta, mutta reitin lisäksipä kokelaan on osattava luetella oikeassa järjestyksessä reitin varrella olevat poikkikadut, julkiset tai historialliset rakennukset, museot, nähtävyydet, rautatie- ja poliisiasemat, kirkot, koulut, sairaalat, puistot, aukiot, urheilukeskukset, ravintolat, klubit, teatterit ja hotellit. Jos ensimmäisestä selviää, tulee toinen, kolmas, neljäs ja aina vain lisää. Lukemattomasti. Jos joku pubi jää välistä, tai menee väärässä järjestyksessä - tervetuloa uudestaan!

Voit kokeeksi yrittää luetella edes Mannerheimintien ja Erottajan ravintolat Postitalon ja Iso-Roban väliltä oikeassa järjestyksessä.

1640491.jpg

Tarkkaavainen katsoja tunnistanee kadun, jonka kulmassa tämä vanha FX4 seisoskelee.

Lontoon taksisysteemi on siinä mielessä samanlainen kuin omamme, että sielläkin yksittäinen taksimies omistaa taksin - tai useampia. Homma kuitenkin eroaa siinä, että siinä missä hesalainen renki ajaa isäntänsä autoa, isäntänsä dieseleillä ja ansaitsee ajamastaan kassasta tietyn prosenttiosuuden, Lontoon virkaveli maksaa taksistaan vuokran isännälle ja kaikki mitä yli jää, tulee omaan kassaan. Ellen nyt aivan väärin muista, niin vuokra taisi olla 150£/vrk. Ajoaikakattoa ei ole - eikä myöskään ajovuorolistoja. Jokainen ajaa silloin kuin parhaaksi näkee. Siinä missä Helsingissä on 1500 taksia, on niitä Lontoossa 22 000. Lontoossa taksin voi tilata myös puhelimella, mutta yleensä se huidotaan suoraan kadulta. Erona on myös se, että Lontoossa taksien määrää ei ole rajoitettu - sen tekee taksitentin vaativuus. Kuka tahansa taksikurssin suorittanut voi ostaa tai vuokrata taksin.

1640499.jpg

Ensimmäinen kosketus Lontoon taksiin oli Paddingtonin rautatieasemalla, jonne saavuimme junalla Heathrowlta. Asemalla oli taksiasema. Taksit saapuivat pitkässä jonossa lastauslaiturille, jossa liivipukuinen heppu hääräsi ohjaten matkustajia aina jonossa ensimmäisenä olevaan vapaaseen autoon. Ihmiset odottivat kiltisti vuoroaan - samoin taksit. Ohjaajaheppu näytti kädellä merkin taksille, joka ajoi kiltisti siihen ruutuun, mihin hänet ohjattiin.


Paluu todellisuuteen:

Helsinki-Vantaan lentoasemalla odotti jono kotimaisia takseja. Päällepäsmärinä hääräsi liivipukuinen mies, joka ohjasi matkustajia takseihin. Taksit pakattiin järjestyksessä, ja kun edessä olevat häipyivät, taksit ajoivat eteenpäin. Sitten huomasin, kuinka yksi musta farmari-Volvo lähti jostain keskeltä jonoa, ohittaen pakkaamassa olevat taksit ja kurvasi jonon etupuolelle. Ei siis jonon ensimmäisen paikalle, vaan sen etupuolelle. Matkustajia ohjaava heppu ei tätä huomannut, vaan ohjasi matkustajat taksiin, joka oli pakkaavien autojen takana jonossa seuraavana. Mustan Volvon kuski nousi autostaan ja huusi: "MITÄ HELEVETTIÄ SINÄ SIELLÄ SÄHLÄÄT!!"

Tervetuloa Suomeen!

1640463.jpg

Jottei jäisi mielikuvaa, että kaikki Lontoon taksit olisivat mustia, laitan tähän kuvan uudesta punaisesta TX4:stä