Onneksi Mersulla on 24/7 huoltopäivystys, muuten olisivat perjantain ajot jääneet lyhyeen. Muutenkin oli hiljainen alku (vuoro alkoi kasilta), enkä ensimmäisen puolentoista tunnin aikana saanut kuin kaksi lyhyttä asiakasta.

Ennen kuin olin saanut kyytiin ensimmäistäkään asiakasta, auto ei meinannut sitä tolppajonossa siirtäessäni käynnistyä millään. Käynnistymisen jälkeen moottorin vikavalo syttyi ja ajaessa auto meinasi aina välillä hyytyä kokonaan. Soitin isännälle vikahommasta ja hän kertoi, että auto oli ollut edellisellä viikolla huollossa, mutta oli sen jälkeen jatkanut temppuilua. Autossa ei oikeasti ole mitään vikaa, mutta joku moottorin toimintaa tarkkaileva anturi luulee niin, jolloin se siirtää moottorin toimimaan varajärjestelmällä, mikä tarkoittaa sitä, että moottorin kierrokset tiputetaan alle tonniin (eli tyhjäkäyntikierroksille). Kierrosten laskemisen jälkeen auto otti taas normaalisti kierroksia, mutta kaikki varmaan ymmärtävät mitä tapahtuu, kun Kaivokadulta Simonkadulle ajettaessa keskellä Mannerheimintietä kierrokset putoavat yhtä-äkkiä alle tuhanteen, tai miltä autoista mitään ymmärtämättömän keski-ikäisen naisen mielessä liikkuu, kun tämä tapahtuu Lahdenväylällä kahdeksankympin vauhdissa. Minä, jonka edellinen auto jouduttiin viemään hinausauton kyydissä korjaamolle viisi kertaa sen kolmen vuoden aikana, jonka auto oli omistuksessani, ja jota korjattiin vuosittain kolmella tuhannella eurolla, en enää paljosta hätkähdä, mutta jollekin, joka on tottunut muunlaiseen autoiluun, se auton hyytyminen sateiselle moottoritielle on ehkä kaikkien autopelkojen täyttymys. Tästä syystä olinkin sitten ihan tyytyväinen, että olin ensimmäinen auto, joka ei oopperalta saanut enää asiakasta.

Auton vikamuisti piti tyhjentää, jotta auto taas toimisi normaalisti. Tämä homma kestää varsinaisesti viisi minuuttia, mutta Vehon päivystäjä oli juuri lähtenyt hakemaan jotain toista taksimersua korjaamolle, joten huoltoon pääsy kestäisi tovin. Kaupungilla hengailun sijaan ajelinkin kotiin katsomaan parina edellisenä päivänä digiboxiin kertyneitä Frendejä. Kerkesin katsoa kolmet Frendit ennen kuin päivystäjä soitti. Taukoa kertyi reilu pari tuntia kaikkinensa.

Tähän liittyen pitää kertoa yksi entisen autoni kanssa sattunut kommellus. Olin lähdössä Tampesteriin tyttöhuilistin ja tyttöpasunistin kanssa. Olin kiihdyttämässä Käpylästä Tuusulanväylälle, kun autosta hajosi joku vesiletkun liitin. Vesiletkun hajoaminen on visuaalisesti huomattavasti dramaattisempaa kuin mitä vian suuruus edellyttäisi. Kun vettä alkaa roiskua kuumalle moottorille, vesihöyryä tulee valtavat määrät. Tytöt alkoivat kiljua sillä meiningillä, että auto muka palaa. Pysäytin auton tienposkeen ja tytöt ryntäsivät autosta ulos.

Nyt seuraa jännittävä kysymys: mitä pasunisti ja huilisti pelastavat "palavasta" autosta? Ei suinkaan tuhansien eurojen pasuunaa ja miljoonien eurojen huilua, vaan minuutti sitten Käpylän drive-in Hesburgerista ostetut hampurilaisateriat. Toisaalta ihan ymmärrettävää – primitiivisten vaistojen saadessa vallan ilmeisen henkeä uhkaavassa tilanteessa nälän tyydyttäminen on Maslowin tarvehierarkian mukaan huomattavasti ylempänä kuin pasuunan tai huilun soittaminen.

Veden valuttua tyhjiin ja savuamisen loputtua ajoin auton hissukseen Metsälän ramppia pois motarilta ja parkkiin sellaiseen paikkaan, jossa uskoin auton selviävän yön yli ehjin nahoin. Tytöt olivat ihmeissään siitä, kuinka lunkisti otin tapahtuman, mutta minullehan tuollainen tämän kyseisen auton omistajana oli arkipäivää. Uuno Turhapuron appiukolla oli tapana sanoa, että aina kun Uunon asioihin sotkeentuu, niin menee miljoona. Minä voisin sanoa, että aina kun autoni asioihin sotkeentuu, niin menee tonni. Hajonnut liitin oli vielä sellainen, joka sijaitsee auton moottorin takana, moottorin ja tulipellin välissä niin, että sinne ei päässyt käsiksi purkamatta moottoria imusarjoja myöten.

Vielä viime yöhön ja Mersuun palatakseni: Parin tunnin päästä vikamuistin nollaamisesta vikavalo syttyi uudestaan. Auto hyytyili pari kertaa, mutta onneksi asiakkaat olivat sen verran humalassa, etteivät havainneet mitään poikkeavaa. Lauantain ajovuoro on onneksi toisella autolla.

Mutta ihan kätevä tuollainen ympärivuorokautinen takuun piikkiin menevä huoltopäivystys. Sieltä olisi tarvittaessa tullut mies auton luo, jos minä en olisi pystynyt menemään sinne.