On tullut aina silloin tällöin mainittua näissä kirjoituksissa data tai data-laite. Ajattelinpa joutessani vähän esitellä tuota laitetta, niin voitte sitten joskus taksissa istuessanne seurata datan tapahtumia suurella asiantuntemuksella.

Tässäpä kuva datan näytöstä:

1369429.jpg

Taksinkuljettajan opinnot läpikäyneelle kuvan sisältämät tiedot ovat selvää pässinlihaa, mutta maallikko varmastikin ihmetelee näitä kirjanlyhenteitä ja numerosarjoja. Taksinkuljettaja huomaa näytöstä heti, että tässähän on tehty tolppakysely, joka löytyy "F35"-nappulan takaa. Numerosarjan kolme ensimmäistä kertoo tolpan numeron: 003 on Viiskulma, 037 Rautatieasema, 041 Museokatu (eli Manala), 020 Karhupuisto ja 028 Hollolantie Vallilassa. Kaksoispisteen jälkeiset numerot kertovat avointen tilausten määrän ko. alueella/ennakkotilaukset ko. alueella/tolpalle kirjautuneiden autojen määrän.

Nyt voimme nähdä, että Viiskulman alueella on yksi ennakkotilaus. Joku on esimerkiksi tilannut taksin jo etukäteen mennäkseen lentokentälle. Tekemällä tolppatiedustelun vain yhdelle tolpalle, tiedustelun tulos näyttää ennakkotilauksen määräajan. Ennakkotilaus tulee tolppajonossa ykkösenä olevalle varttia ennen tilausaikaa, eli taksilla on vartti aikaa siirtyä osoitteeseen odottelemaan. Tätä hukka-aikaa korvaa ennakkotilauksista maksettava ennakkolisä, jonka kuski lisää taksaan.

Tolppatiedustelu on erityisen kätevä silloin, kun jätät asiakkaan ja mietit mille tolpalle lähtisit odottelemaan. Tolppa, jolla on nolla autoa on tietysti paras, mutta muuten tässä on aina strategian paikka.

Alarivin sinisellä pohjalla oleva teksti "RJ 187 6 E0" lienee maallikolle yhtä selkeää luettavaa kuin Rosettan kivi, mutta kouliintunut taksimies tulkitsee tiedon vähemmässä ajassa kuin maallikko lausuu sanan "Mercedes-Benz". Tämä taksi ei ole kirjautuneena tolpalle, koska se on Kannelmäen alueruudussa 187. Tolpalle kirjautuneessa taksissa tässä kohden olisi numero 087 - loogista vai mitä? Kuutonen kertoo, että alueella on kuusi tolpalle kirjautumatonta taksia (koska kyseessä on Kannelmäki, nämä taksit saattavat yhtä hyvin olla Hämeenlinnanväylää tai Kehä ykköstä porhaltavia autoja. Auto kirjautuu automaattisesti siihen alueruutuun, jossa se on. Kuski voi myös itse jouduttaa kirjautumista näpyttämällä "RI"-nappulaa hullun lailla koko ajan ajaessaan. Erityisen mieluista tämä on sille sukupolvelle, joka on nuorena pelannut urheilupelejä Commodore 64:llä. Toinen vaihtoehto on näpyttää "RI" + ruutunumero, jos tietää missä ruudussa on olevinaan. Tämä tosin onnistuu vain jos olet lähestulkoon ruudussa. Tällä näppäimellä kuski kirjautuu myös tolpalle. Jos taksi on kirjautunut tolpalle, hän näkee tuosta kuutosen paikalla olevasta numerosta, että monentenako hän on tolpan jonossa. Tämän pystyy tietysti jossain määrin päättelemään myös siitä, että montako taksia edessä seisoo. Tosin itseasiassa asia ei enää ole oikeastaan näin, mutta siitä tuolla edempänä.

"E0" taas paljastaa, ettei alueella ole tällä hetkellä yhtään ennakkotilausta.

Mielenkiintoinen ja esittelemisen arvoinen näppäin on "KV", jota saatatte kuskin joskus näpläävän ilmoitettuanne määränpään. Kyseinen KV tarkoittaa, että "kohta vapaa". Jos kuski tietää, että määränpää on vaikkapa Puistola, hän näpyttää koneeseen "KV 150", eli että "kohta vapaana ruudussa 150". Näin nokkela kuljettaja pääsee jonottamaan alueruutuun jo etukäteen, eikä vasta luopuessaan asiakkaasta.

"KYLLÄllä" hyväksytään kyytitarjous ja "TX" on vähän niin kuin "enter" - sillä hyväksytään toimenpiteet. "SHIFTiä" painamalla nappuloihin tulee toiset komennot, mutta niistä tarvitsee lähinnä "KYLLÄn" tilalle tulevaa "EItä" ja "MENUa", josta pääsee muokkaamaan laitteen ulkoasua ym. "SV" on "sivunvaihto", jolla pääsee vaihtamaan sivua tilausten ja muiden tiedotusten/kyseilyiden välillä. "KARTTA" on tietysti kartta - ei sen salaperäisempää.

*    *    *

Seuraava osuus vaatii jo taksikuskitiedon laajamittaista ymmärtämistä:

Vuodenvaihteen jälkeen taksimeininki muuttui sen verran, että vuoron ulkopuolellakin ajava voi kirjautua tolpalle ja saada tolpalta tilauksia - tosin tässä on nyt sellainen jekku, että vuorossa olevat menevät tilauksissa jonossa vuorottoman ohi (paitsi tekstari- ja MPK-tilauksissa). Eli, jos vuoroton kuski on tolpalla ykkösenä, ei hän saakaan tilausta, vaan sen saa ensimmäinen vuorossa oleva kuski. Tästä aiheutuu pieni, mutta merkittävä ongelma datalaitteen toiminnassa: Jononumerosta ei ole mitään hyötyä, koska se kertoo vain tolpan fyysisen kirjautumisjärjestyksen eikä suinkaan sitä järjestystä, jossa tilaukset tulevat. Saatat saada tilauksen, vaikka taulussa olisi numero 3 ja toisaalta vaikka sinulla olisi numero 1, tilaus saattaa mennä takana olevaan autoon. Eli, tässä olisi selvästi datakoodarille kehittämisen paikka. Jononumeron pitäisi ilmoittaa oikea jonojärjestys. Vanhalla jononumerolla ei ole enää mitään käyttöä - yhtä hyödytön kuin paavin pallit.