Tulipa kerran kyytiin iso, noin viisikymppinen mies. Mies oli hyvässä humalassa ja sen lisäksi hänellä oli erittäin paha puhevika. Pari ensimmäistä sanaa ehkä joten kuten aina ymmärsin, mutta sen jälkeen oli yhtä sekasotkua - eikä humala varmaan ainakaan auttanut asiaa.

Olimme ensin menossa keskustaan. Ensin en meinannut ymmärtää ollenkaan mitä mies halusi, mutta sitten tajusin, että minun piti soittaa miehen puolesta jollekin ja ilmoittaa, että olemme tulossa. Puhelimeen vastannut henkilö sanoi, ettei miehellä ole asiaa sinne. Käännyimme takaisin ja luulin, että ajelu jää siihen, mutta mies halusikin kauppaan. Olin kovasti sitä mieltä, että kaupat eivät ole auki, mutta mies halusi silti. Mies opasti ja minä yritin tulkita. Ajoimme johonkin ja mies pyysi minua tulemaan mukaan. Kai tulkkaamaan - ehkä mies oli jotenkin siinä luulossa, että ymmärsin häntä. Kiersimme talon, muttei siinä mitään kauppaa ollut. Yritin taas selittää, ettei kaupat ole auki. Mies kävi laskemassa pohjavetensä talon nurkalle ja kaatui sen jälkeen rähmälleen. Jossain vaiheessa mies avautui sen verran, että kertoi olleensa vankilassa. Uskoin sen aika helposti - en viitsinyt udella syytä. Ajoimme miehen kotiosoitteeseen. Hieman ennen perillepääsyä soi miehen puhelin - en ymmärtänyt tietystikään mistä puhelussa oli kyse, mutta toisessa päässä oli selvästikin erittäin vihainen mies. Puhelun jälkeen mies sanoi, että jatketaan matkaa.
- Minne? Minä kysyin.
- Porvoon Träskändaan.
Ja arvatkaatte onko minulla hajuakaan missä on Porvoon Träskända?
Yritän haastatella miestä tämän Träskändan tarkemmasta sijainnista, osoitteesta tai jostain. Mies sanoo vain, että hän ei tiedä, mutta että Porvoon moottoritielle. Olin vähän ymmälläni tuosta Träskändasta, koska Träskända on minun ymmärrykseni mukaan joko Järvenpää tai Järvenperän lähiö Espoossa. Yritin tarjota näitä, mutta ei - Porvooseen.

Eli, olen matkalla Porvooseen humalaisen puhevikaisen ex-vankilakundin kanssa, joka ei tiedä kohteen sijaintia, eikä ilmeisesti oikeaa paikannimeäkään. Nyt sitten ehkä joku miettii, että miksi suostuin lähtemään Porvooseen näin epämääräiselle keikalle? No siksi, että mies kertoi, että Porvooseen ollaan menossa vähän "selvittämään asioita" ja että niiden selvittämiseen tarvitaan ysimillistä pistoolia, joka hänellä on taskussa. En viitsinyt alkaa testailemaan miehen kärsivällisyyttä. Yritin keksiä jonkun toisen selviytymisstrategian.

Tein miehelle erittäin selväksi sen, etten tunne Porvoota yhtään, joten jos hän ei osaa neuvoa, ei minusta ole mitään apua. Mies käski olemaan hätäilemättä ja ottamaan rauhallisesti ja antoi minulle kolme viisikymppistä, jotten epäilisi ainakaan maksukykyä. Ehdotin sellaista strategiaa, että ajamme Porvoon taksitolpalle, josta mies ottaa Porvoon taksin, koska he tuntevat alueen taatusti paremmin kuin minä. Mies ei tästä ideasta ollut yhtä innoissaan kuin minä. Näin jo sieluni epätoivoisin silmin, kuinka ajamme koko yön ympäri Porvoota etsien epämääräistä Träskändaa. Matkan aikana yritin löytää datan osoitteistosta kaikennäköisiä Träskändaan viittaavia kadunnimiä, sekä kävin läpi tuuma tuumalta datalaitteelta Porvoon kartan löytääkseni sieltä pienenkin viitteen Träskändasta, mutta turhaan.

No, ajoimme kuitenkin Porvoon taksitolpalle. Mies selvitti tätä Träskändaa parhaansa mukaan paikalliselle pirssikuskille ja tämä sanoi, ettei Porvoossa mitään Träskändaa ole, mutta miehen kuvaus (tai se mitä siitä selvän sai) kuulosti Gammelbackan ostarilta. Reittikin olisi helppo. Minä olin helpottunut, että meillä on kohde. Ensin kuitenkin mies halusi snagarille. Minä olisin halunnut jo oikopäätä eteenpäin ja miehestä eroon, mutta eipä voinut mitään. Mies olisi tarjonnut minullekin sapuskaa, mutta sanoin ei kiitos. Lopulta ajelimme ja pääsimme Gammelbackaan - joka on btw ilmeisesti jonkinlainen Porvoon vastine Jakomäelle ja Kontulalle. Mies tunnisti seudun ja lopulta opasti meidät suurten kerrostalojen väliin ilmoittaen meidän olevan perillä. Annettuani vaihtorahat ja miehen poistuttua autosta tunsin ehkä jopa suurehkoa helpotusta ja painelin kaasu pohjassa kohti autuaampia metsästysmaita.

Ei ollut seuraavana päivänä lehdessä mitään juttua ammuskelusta Porvoossa, joten ehkäpä asiat oli saatu selvitettyä ilman yhdeksää millimetriä. Tai sitten mies ei ollut päässyt kerrostaloon sisälle. Sitä mahdollisuutta en kuitenkaan halunnut jäädä todistamaan, vaikka olisinkin ehkä saanut paluukyydin Hesaan.

1430980.jpg