Tuli tuossa kerran asiakkaan kanssa puheeksi, niin kerronpa sitten tännekin.

Eli kysehän oli niinkin jännittävästä asiasta kuin taksin pesemisestä; kuka sen tekee, milloin ja missä? Raotan nyt hieman peitettä tämän kansalaisilta salatun tiedon ympäriltä. Periaatehan on sellainen, että jokainen kuski pesee ja tankkaa taksin aina vuoron jälkeen (myös kerää roskat auton sisältä, pesee oksennukset ja heittää kuolleet eläimet pihalle). Joskus tosin kesällä kuivaan aikaan pesu on ihan turhaa, mutta näin Helsingin talvessa auton voisi pestä vaikka kilometrin välein.

Luulen, ettei missään taksitallissa autoa vedetä automaattipesurin läpi toimituksen kalleuden vuoksi, vaan auto pestään enemmän tai vähemmän manuaalisesti. Talleissa, joissa on pesumahdollisuus (eli painepesuri), auto pestään yleensä niin, että ruiskutellaan ensin liuotinpesuaine ympäriinsä ja sen jälkeen pestään painepesurilla liat ja liuotin pois. Näin esimerkiksi tallissa, jossa tällä hetkellä ajamani taksit käyvät hengähtämässä. Tiedän myös, että jotkut, joilla ei ole omassa tallissa pesuria (esim. taksit, joita pidetään yksityisasuntojen talleissa), käyvät pesemässä vaikkapa Sörnäisten Nesteen itsepesuhallissa.

Meidän tallin painepesureissa onkin sitten ihan infernaalinen paine. Ensimmäisellä kerralla kun painoin pahaa-aavistamatta liipaisinta, lensin paineen paiskaamana viiden metrin matkan kaaressa pesuhallin takaseinään kahden metrin korkeudelle ja pysyin siellä, kunnes älysin löysätä liipaisimesta, jolloin tietysti mätkähdin rähmälleni hallin lattialle. Nykyään osaan asettautua jo valmiiksi noin 45˚ etukenoon, ennen kuin vedän liipaisimesta.

Joku on myös käsitellyt ainakin toisen taksin kylkeä pesurilla aika läheltä, koska huomasin siinä olevien mainostekstikirjainten repaloituneen aika lailla.