No niinpä niin.

Ei mikään ihmeellinen aloitus, muttei nyt tähän hätään tullut mieleen parempaakaan, joten kelvatkoot.

Pikkujouluaika oli tavallaan antoisaa aikaa. Ajoin kuusi viikonloppua putkeen ja pienen särön teki vain yksi perjantai, jonka jouduin jättämään väliin flunssan takia. Tuntiansioennätys parani kympillä, juoksuenkka kahdesti, ensin 1,60 €/km ja lopulta 1,74 €/km, mutta vuoroenkka ei ollenkaan. Ajoin aika monta kymmeneltä alkavaa vuoroa ja vaikka juoksut ja tuntiansiot olivat huimia, ei neljä tuntia lyhyemmässä vuorossa ihmekassoja kerätä. Olisin mielelläni tehnyt vuoroenkan - varsinkin kun tilastojen mukaan syksyt ovat parempia kuin keväät - ja siihen olisi ollut ehdottoman hyvät mahdollisuudet. Tosin ei minulle mikään kelpaa: jos lyhyt vuoro on ollut hyvä, narisen siitä, että pitkässä vuorossa olisin tienannut vielä enemmän. Jos lyhyt vuoro on huono, narisen siitä, että pitkässä vuorossa olisin tienannut enemmän ja jos pitkä vuoro on ollut huono, narisen siitä, että se oli huono. Minulle kelpaa siis vain hyvä vuoro joka on tienestiltään hyvä.

1298204.jpg

No sitten siihen varsinaiseen asiaan, eli taloustieteen pariin.

Ajoin marraskuussa kahdeksan vuoroa, yhtä monta kuin viimekin vuonna. Kassa oli lähes eurolleen sama, mutta nyt keräsin tuon rahamäärän useasta lyhyestä vuorosta johtuen hieman pienemmällä tuntimäärällä. Marraskuun tuntiansio oli tänä vuonna 17% ja juoksu 26% parempi. Voidaan siis sanoa, että heinäkuisesta 7% taksankorotuskin huomioiden taloustaantuma ei näkynyt ainakaan marraskuun yövuoroissa.

Laitetaanpa tähän ihan diagrammia näkyviin. Ensimmäisessä käppyrässä on viime ja tämän syksyn yövuorot elokuun puolesta välistä joulukuun puoleen väliin. Sinisellä 2007 ja punaisella 2008. Vertailtavana vuorojen tuntiansiot. Muuten aika lailla samaa rataa on menty, mutta nimenomaan marraskuu on tänä vuonna parempi.

2164365.jpg


Tässä toisessa käppyrässä tarkastellaan sitten maailmaa vähän pidemmällä aikavälillä, eli tässä on sitten koko tähänastisen urani tuntiansiot - sekä päivät että yöt elokuusta 2007 itsenäisyyspäivään 2008. Erityisen hyvin tässä erottuvat kesän päivävuorot kehnoilla tuntiansioillaan.
2164405.jpg


Kolmas ja tähän hätään viimeinen on sitten sellainen, johon tuntiansio on merkitty kierroksittain, eli sinisellä on ensimmäisen vuoden ajot ja punaisella toisen. Kierros alkaa elokuun alusta ja päättyy tietysti heinäkuun loppuun. Palataan tämän kanssa astialle joskus kevätpuolella.

2164360.jpg

Käppyröiden tulkintaan vielä sellainen tieto, että yleensä aallonharja on lauantai ja kuoppa keskiviikko, perjantai tai satunnainen päivävuoro.