Kävin tuossa toukokuussa vähän niin kuin työmatkalla Liettuan pääkaupungissa Vilnassa. Ihan kokemuksen vuoksi olin päättänyt testata paikallista taksikyytiä, vaikka sikäläinen isäntäni sanoikin sen olevan niin kallista, ettei hän aja taksilla oikeastaan koskaan.

Eräänä iltana päätinkin sitten ottaa tilaisuudesta vaarin ja ajaa paikallisesta ostoskeskuksesta Lazdynain kaupunginosaan, jossa majapaikkani oli. Kauppakeskuksen tolpalla oli valkoinen vanha, noin 10-15 vuoden ikäinen kolmannen sukupolven Passat. Yritin kysellä kuskilta hinta-arviota englanniksi, joka ei kuitenkaan meinannut osoittautua yhteiseksi kieleksi. Sain kuitenkin miehen ymmärtämään asiani, ja hän piirsi paperiin "15-20" (4,5-6€). Hinta oli sitä luokkaa, että tohdin hypätä pirssin kyytiin. Lähtömaksu oli kahden litin luokkaa (0,6€) ja kilometritaksa 1.30 lt, eli noin 0,4 €. Kyydinvälitys toimi ns. huuto-ulalla, eli puheradion välityksellä. Perille päästyämme taksamittarissa oli tasan 20. Annoin sen ja muutaman litin tippiä. Varsinaisesti tippiä ei olisi tarvinnut antaa, mutta olen tottunut siihen, että ulkomaalaiset antavat tippiä. =)

1245190902_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Takseja Vilnan 014:lla

Usein joutuu kuulemaan ulkomailla käyneiden juttuja siitä, kuinka jossain Zambesiiniassa taksimatka maksoi niin ja niin vähän ja kuinka kallista taksi onkaan Suomessa ja että kyllä Suomessakin kaikki käyttäisivät taksia, jos se olisi yhtä halpaa - ja kuinka matka sujui moitteettomasti, vaikka autona olikin 30 vuotta vanha riisikuppi.

Meillä vaan tahtoo unohtua sellainen pieni yksityiskohta, että taksin hinta kussakin maassa on suhteessa juuri sen maan palkkoihin ja elintasoon, eikä suinkaan Suomen vastaaviin. Jossain Taka-Ambomaassa euro on valtavan iso raha ja sillä elättää perhettä viikon. Paikallisille taksilla ajaminen on kallista ja kuljettajalle taksa tuo paljon rahaa, mutta korkean hinta/palkkatason Suomesta tulevalle turistille kaikki on halpaa. Suomalaiset tulot ja halpamaan hintataso on yhtälö, josta voi nauttia vain ollessaan turistina kyseisessä maassa.

Suomeen palattua sitten huudellaan sikäläistä hintatasoa ja valitetaan kaiken kalleutta ja kuvitellaan, että Suomessakin olisi mahdollista ajaa taksia kolmasosalla nykyisistä taksoista - jos vain haluttaisin ja kyytejäkin olisi vastaavassa määrin enemmän - sanoo valistunut maailmanmatkaaja. Niinpä. Suomalaista taksia on kuitenkin vaikeaa ulkoistaa johonkin kehitysmaahan - sen sijaan insinöörien, ekonomien ja muiden hommathan olisi helposti ulkoistettavissa.

Siellä missä taksilla ajaminen on halpaa, löytyy myös halpoja insinöörejä, ekonomeja, sairaanhoitajia, rakennusmiehiä, partureita, myyjiä... Mitä jos alennettaisiin kaikkien halpahintamaista löytyvien ammattien palkkoja kolmannekseen - kun tuleehan ne sielläkin sillä toimeen?