Tulipa tässä kerran mieleeni, että hassua kyllä, olen itse ennen taksiuraani ajanut taksin kyydissä niin harvoin, että pystyn jopa luettelemaan jokaisen taksimatkani. Se on tietysti vähän sama kuin ettei hammaslääkäri olisi ikinä ollut hammaslääkärissä - millä tosin ei sitten ole mitään merkitystä siihen hammaslääkäriyteen.

Halusittepa tai ette, päätin joutessani luetella kaikki elämäni 23 taksikyytiä, jotka ovat tapahtuneet ennen viime kesäistä taksikurssille menoani. Tämän lukeminenhan ei sitten ole välttämätöntä. =)

1. Minut on ainakin kerran ollessani pieni viety korvasärkyä potevana päivystykseen taksilla.

2. Ollessani medium-pieni menimme äitini, pikkuveljeni ja tuttavapariskunnan kanssa taksilla rautatieasemalle. Tällä matkalla opin erään taksimatkailun perusasioista. Kysyin huolissani, että kuka matkan maksaa (mittari näytti 75 mk, ja se oli silloin yli kolmasosa kesälomabudjetistani). Pariskunnan naisosapuoli vastasi, että "etupenkki on aina maksajan paikka". Olin huojentunut.

3. Ajoimme joskus ehkä ollessani noin 7-8 v. isäni ja pikkuveljeni kanssa taksilla Rovaniemellä. Menimme ehkä osoitteeseen Rovakatu 12.

4. Joskus lukiossa ollessani oli perinneruokaviikko ja ruokalistalla oli luusoppaa. Mielenosoituksellisesti menimme kaverini Jarkon kanssa paikalliselle huoltoasemalle syömään hampurilaiset. Noin puolen kilometrin paluumatkan suoritimme reteesti taksilla. Pyysimme taksikuskia ajamaan lähes koulun portaille. Kuskin nimi oli ehkä Ulla.

5. & 6. Lukiossa kävimme Helsingissä Next Step -messuilla. Yövyimme Vantaalla jossain nuorisomajassa. Illalla päätimme käydä ruokailemassa ja ajoimme taksilla Tikkurilan Mäkkiin. Paluumatkaa varten tilasimme Mäkkärin pihaan kaksi taksia. Minun seurueeni hyppäsi jälkimmäiseen taksiin, jonka naiskuskille sanoimme elokuvatyyliin: "seuratkaa tuota taksia!" Kuski kuitenkin kadotti seurattavan taksin, jolloin jouduimme turvautumaan osoitteeseen.

7. Ollessani ehkä noin 17, olen ajanut taksilla Helsingin rautatieasemalta Viking Linen terminaaliin.

8. Lukion jälkeen tulin Helsinkiin lääkiksen pääsykokeisiin ja ajoin taksilla rautatieasemalta Punavuorenkadulle, jossa minun oli tarkoitus asua muutama päivä äitini tädin luona. (Täti oli itse mökillänsä Keski-Suomessa.)

9. Opiskeluaikana ajoimme tilataksilla Jyväskylässä pahamaineisesta Kortepohjan kaupunginosasta kaupunkiin. Huomasin liian myöhään, että nainen, jonka takia vaivauduin kaupunkiin muun porukan mukana, oli liian humalassa, jotta hänestä olisi ollut iloa/seuraa. Suutelin häntä kävelykadulla Jyväskeskuksen edessä ja kävelin takaisin Kortepohjaan.

10, 11 & 12. Ajoin New Yorkissa taksilla ainakin kolmesti. Kertaakaan taksimatka ei maksanut yli 5 dollaria, eikä taksikuskien sukunimiä ollut mahdollista lausua.

13. Ajoin Las Vegasissa taksilla "Stripiltä" bussiasemalle.

14. Taas Jyväskylässä opiskeluaikana: olin keskustassa, kyllästyin kävelemään ja päätin laittaa elämän risaiseksi ottamalla taksin.

15. Edelleen Jyväskylässä. Olimme lähdössä vaellukselle Ruotsin Lappiin. Olin kahden kaverini kanssa sen toisen asuttamassa solukaksiossa yötä kimpsuinemme ja kampsuinemme. Kikatimme koko yön kuin tytöt rippikoululeirillä ja aamulla ajoimme taksilla yliopistolle, missä hyppäsimme leirikouluun lähtevien yliopiston opiskelijoiden bussiin - olivat näppärästi matkalla juuri vaellusseudullemme.

16. Kerran kesällä Savonlinnassa menimme taksilla Olavinlinnalle.

17. Kölnissä auton hajottua ajoimme seuraavana aamuna hotellilta paikkaan, missä auto on. Tämä oli seikkailu, jonka voisin kirjoittaa omaksi tarinakseen.

18. Helsingissä ajoin rautatieasemalta Malminkartanoon, missä autoni oli huollossa. Istuin etupenkillä kuin maalaiset.

19. Autoni ollessa huollossa ajoin aamulla taksilla töihin, kun en jaksanut röhnöttää vartin matkan takia bussissa yli tuntia. Istuin etupenkillä.

20 & 21. Ennen pääsiäistä 2006 lentokentälle ja pääsiäisen jälkeen lentokentältä takaisin kotiin. Takapenkillä.

22. Ajoin työpaikaltani Herttoniemeen hakemaan autoani huollosta. Olin lukenut taksiblogeja, joten älysin mennä taakse.

23. Istuttuani noin puoli yhteentoista kavereiden kanssa Ruoholahdessa Meritähdessä en jaksanut alkaa pelleillä bussien ja metrojen kanssa (toisessa järjestyksessä), joten ajoin taksilla kotiin. Autoni oli ehkä huollossa.

Taksikurssin jälkeen olen ajanut Suomessa taksilla 29.7. 2008 mennessä yksitoista kertaa.