Viedessäni asiakasta Pasilaan näin, kuinka Savonkadulla poliisi oli pysäyttänyt vanhan sinisen Vectra-farmarin. Kun jätin asiakkaan kyydistä, saman tien tuli ruutuun ilmoitus, että "asiakas Pasilan asemalla". Kurvasin sinne ja sain hänet kyytiini. Mies oli matkalla Tapanilaan. Hän alkoi kertoa:

"Tämä on nyt sitten vähän nolo juttu, mutta ehkä minä voin sen sulle kertoa. Minä olin tuolla rautatieaseman tolpalla ja siellähän oli tietysti hurja jono. Siihen tuli sellainen ulkomaalainen mies, joka tarjosi kyytiä. Olisi halunnut kolmekymppiä, mutta minä tingin sen kahteenkymppiin. Minä hyppäsin kyytiin ja lähdettiin menemään.

Minua rupesi vähän hirvittämään, kun se paineli satasta Mannerheimintiellä ja niinhän siinä sitten kävi, että poliisi pysäytti meidät tuossa mutkassa sen sillan - sen Linnanmäen risteyksen jälkeen (= Savonkadulla). Kuski sanoi poliisille, että "friend" kun se kysyi minusta. Minäkin yritin, että 'tää on mun kaveri, joka lähti heittämään minua kotiin'. Se poliisipa kysyikin sitten, että:
- No mikäpä se on tämän sinun kaverin nimi?
Enhän minä sen nimeä tiennyt. Mistäpä minä olisin sen voinut tietää? Minä sanoin sille, että on se minun kaveri, mutta en minä tiedä sen nimeä. Kun minulta kysyttiin, että minkälaisesta rahasummasta me olimme sopineet, niin sanoin, ettei tässä oltu rahasta puhuttu mitään. Tuli sitten uhkauksia vaikka minkälaisista seurauksista ja minua rupesi hirvittämään, että tässä joutuu johonkin Kisahallin putkaan yöksi ja oikeuteen ja kaikkea, niin minä sille sitten kerroin, että kolmekymppiä se oli pyytänyt, mutta kahteenkymppiin olin tingannut. Se sanoi se poliisi sitten, että "tämä sinun ns. kaverisi saa tästä aikamoiset rapsut", mutta minut ne sitten vapautti.

Kun ne olivat sellaisia nuoria, aika lailla minun ikäisiä, niin minä kysyin niiltä, etteikö ne veisi minua kotiin. Eivät suostuneet. Sanoivat, että "kävele tuohon Pasilan asemalle, ja soita siihen taksi". Minä sanoin, ettei tähän aikaan kyllä siihen mitään taksia saa, mutta ne väittivät että "kyllä saa". Niin minä sitten tein, ja eihän siinä mennyt kuin hetki, kun siihen taksi kurvasi."

Mies kyseli, että ilmoitetaanko meille jotenkin jonkun ulan kautta, että Pasilassa on asiakas. Näytin datan ruudulla olevaa ilmoitusta ja kerroin, ettei huuto-ulaa enää käytetä, vaan ilmoitukset tulevat datan näytölle.

Juteltiin siinä sitten muutenkin pimeistä takseista ja sanoin, että ainakaan sellaiseen jossa on kaksi tyyppiä, ei ikinä kannata lähteä yksin. Ne saa kyllä ryöstettyä kenet vaan - eikä yksinäisistäkään tiedä, että minkälainen mutka niillä on mukana.