Irene kommentoi aikaisemmassa kirjoituksessa taksikuskista, jolla oli vaihtorahat vähissä. Minulle meinasi viikonloppuna käydä samalla tavalla.

Yleensä hyvin moni maksaa matkansa kortilla mutta nyt oli jostain syystä paljon käteisasiakkaita. Havaitsin jossain vaiheessa viitosten käyvän vähiin, mutta sitten tuli yllättäen paha paukku: Sekä kakkoset että kakskytsenttiset loppuivat samaan aikaan. Kaiken lisäksi vaihtorahaongelmilla on paha tapa kertautua eksponentaalisesti: Kun viitoset ja kakkoset loppuvat, syö se hetkessä myös ykköset ja viisikymmensenttiset. Oli kuitenkin onni myötä ja pelastuin katastrofilta. Ensin tuli asiakaskatras, joka maksoi kimpassa tasan neljäkymppiä maksaneen matkan, ja heiltä sain neljä viitosta. Seuraavalla asiakkaalla taas oli hurjasti kolikoita - joskaan ei ihan tarpeeksi matkan maksamiseen - mutta annoin mieluummin neljäkymmentä senttiä alennusta kuin olisin antanut vaihtorahaa kaksikymppisestä.

1298204.jpg

Lauantain pahin dilemma oli kuitenkin modernit lastenrattaat. Vääntelimme niitä asiakkaan kanssa pihalla tuulessa ja tuiskussa kymmenen minuuttia saadaksemme ne taitettua kasaan. Asiakas soitti kyläilyperheestä lisäjoukkoja apuun - tosin tuloksetta. Lopulta onnistuimme kuin onnistuimmekin löytämään oikean vivun ja oikean vääntösuunnan ja saimme pakattua rattaat sedanin peräkonttiin, mutta ei voi kuin ihmetellä sitä insinööritiimin yhteistä tajunnanvirtaa, jolla kärryt on saatu suunniteltua rubikin kuution putkimaiseksi vastineeksi. Enkä ole edes huono pulmalelujen ratkaisemisissa, mutta kärryjen haltija ja häntä auttamaan saapunut isäntäpariskunta sähelsivät ja hääräsivät kärryjen kanssa siinä määrin tehokkasti, ettei minulla ollut oikein aikaa keskittyä miettimään kärryjen ideologiaa ja toimintaperiaatetta - ja sitä paitsi luulin heidän hallitsevan homman ja siksi annoin häslätä.

1298204.jpg

Lopuksi vielä Pasilan Shell järjesti vaivaa ja ajanmenetystä. Kävin tankkaamassa, mutta automaatti ei antanut kuittia. Menin kyselemään sisältä, mutta siellä kohauteltiin olkapäitä, ettei automaatin kuittitsydemi ole toiminut pitkään aikaan. No hei haloo! Jos automaatti ei anna kuittia, pitäisi siihen laittaa lappu, jossa kerrotaan, ettei kuittia voi saada. Olisin sitten voinut mennä tankkaamaan muualle. Automaatin voisi myös korjauttaa - varsinkin jos kyseessä ei ole mikään akuutti kuittihäiriö, vaan krooninen vika. Minä ainakin olisin ajanut muualle tankkaamaan, koska minun on pakko saada tankkauksesta kuitti. Luulisi, että kyseisellä Shellillä käy paljon sellaisia ammattiautoilijoita, joiden täytyy saada tankkauksesta kuitti. Tai ehkä ei enää käy. He eivät pystyneet järjestämään minulle mitään muuta kuin epämääräiselle paperilapulle käsin kirjoitetun kuitin. Toivon kovasti, että sellainen kelpaa verottajalle, tilintarkastajille ja kirjanpitäjille ja mihin niitä nyt tarvitaankaan.

1298204.jpg

PS: Koska vietän ensimmäistä kahdesta talvilomaviikostani, ajan neljä yötä putkeen keskiviikosta lauantaihin, että tervetuloa kyytiin vaan. Tosin sitä uutta Mersua on nyt turha yrittää bongata, sillä kaikki nämä yöt ajan Eemeli-farkkua.

1308860.jpg