Olin Itäkeskuksen tolpalla varmaan viidettä lastia hakemassa. Autoon tuli mies. Olin laittamassa jo vaihdetta päälle kun mies sanoi, että odotetaan, kyytiin tulee vielä lisää väkeä. Ja niin sitä tulikin. Laskin, että pelkästään takapenkillä oli viisi. Meitä oli siis seitsemän viiden hengen autossa.
- Kuulkaahan hyvä herrasväki, nyt on tullut erehdys: tämä ei ole bussi. Teitä on nyt kaksi liikaa.
- Mitä se tarkoittaa? kysyi mies takapenkiltä
- Se tarkoittaa sitä, että täällä on kaksi liikaa. Tähän autoon voi ottaa vain viisi.
- Meitähän on viisi.
- Teitä on siellä takapenkillä viisi. Meitä on yhteensä seitsemän. Osan teistä täytyy ottaa tuosta takaa toinen taksi.
- Mutta kun me ollaan kaikki frendejä.
- Mutta tiedätkö, poliisia ei kiinnosta se, että oletteko te frendejä, kun se alkaa kirjoitella sakkolappua sen takia, että minulla on täällä liikaa porukkaa.
- Minä maksan sakot!
- No anna mulle pantiksi etukäteen kolmesataa euroa. Jos ei tule sakkoja, niin saat ne perillä takaisin.
- Hullukonäoot?! Mistä minä voin luottaa siihen, että sinä annat ne rahat takaisin perillä?
- No mistä minä voin luottaa siihen, että sinä maksat ne sakot?
- No enhän minä pääse täältä autosta mihinkään pois!
- Ei onnistu. Nyt on helppo puhua, mutta ei kukaan asiakas koskaan niitä sakkoja maksa. Sitä paitsi, se jää silti minun rekisteriin se sakko. Minä olen nyt töissä, enkä aio ruveta rikkomaan lakia.
Yksi takapenkin naisista alkaa ihmetellä:
- Mistä nyt on kysymys?
- Kysymys on siitä, että teitä on liikaa täällä autossa, ja vähintään kahden pitäisi ottaa toinen taksi.
- Onko pakko olla noin xxxxx?!
- Se on tämä Suomen laki tällainen, ja sen mukaan me mennään. Minä en ole näitä lakeja säätänyt, joten ei ole minun vika.
- No minä voin ainakin vaihtaa, sanoi yksi takapenkin naisista.
- No niin vaihdan minäkin, minä en tuommoisen xxxxx:n kyytiin jää! Väistäkää, että pääsen pois! sanoi mies, ja könysi autosta pois.

No eipä tullut ikävä.

Mikähän siinä on, että näille Suomen kansalaisille on välillä niin vaikea ymmärtää ihan yksinkertaisia pelisääntöjä: Viiden hengen auto – viisi ihmistä kyytiin. Sitten ollaan niin vihaisia kuljettajalle, kun kuljettaja ei heidän takiaan suostu tekemään poikkeusta. Moni muukin taksiblogisti on kirjoittanut tästä samasta asiasta.

On esimerkiksi tilattu taksi, ja kohdeosoitteessa ilmenee, että kyytiin on tulossa 6-8 henkilöä, joiden on mahdottoman vaikea ymmärtää sitä, että viiden hengen taksi ei ole bussi. Miksei taksia tilattaessa voisi kertoa, että kyytiin on tulossa 6-8 henkilöä, jolloin paikalle voidaan järjestää tilataksi?

Joku saattaa vedota siihen, että henkilöauton matkustajamäärän saa ylittää tilapäisesti 30 %:lla. Laki muuttuu tammikuun alusta niin, ettei tilapäisiäkään ylityksiä hyväksytä, mutta olenpa päättänyt noudattaa sitä joka tapauksessa jo nyt. En halua, että äkkijarrutustilanteessa niskaani rysähtää takanani jonkun sylissä ilman vöitä istuva 80-kiloinen surmansyöksyjä.

Näitä ”niin niin mutta minä ainakin” tapauksia on enemmänkin:
- Niin niin, mutta minä ainakin juon taksissa olutta
- Niin niin, mutta minä ainakin syön taksissa
- Niin niin, mutta minä ainakin poltan taksissa

Suomalaisten mielestä säännöt ja lait ovat hyviä, ja niitä pitää noudattaa - paitsi jos omalle kohdalle sattuu.