Kun taas uutisoitiin asiakasta kaltoin kohdelleesta valetaksista ja aina kuulee juttuja milloin mistäkin mukiloidusta ja ryöstetystä asiakkaasta pimeässä taksissa, niin ajattelinpa tehdä ihan oman jutun tästä taksin tunnistamisesta.

Aivan ensimmäiseksi pitäisi pystyä bongaamaan auton katolta tietysti se keltainen kuuppa, jossa ainakin pääkaupunkiseudulla on etupuolella teksti TAKSI, takana taksin numero, asemapaikka, sekä kuupan sivussa ryhmänumero. Suurin tyhmyys, jonka voi tehdä, on mennä kuupattoman auton kyytiin, jossa on useampia henkilöitä jo valmiiksi. Tosin ainakaan osalla Kovasen autoista tätä kuuppaa ei näytä olevan.

2078697.jpg


Sisältä pitäisi löytyä seuraavanlaista välineistöä:

- Taksamittari. Taksamittarin pitäisi olla sijoitettu niin, että se näkyy asiakkaalle. Alla olevissa kuvissa uusi (pyöreät nappulat) ja vanha (mallia "pitkä")(neliönappulat).

2078781.jpg

2078704.jpg


- Kortinlukija

2078702.jpg


- Datalaite, eli virallisemmin "terminaali". Tämän kautta hoidetaan kyydin välitykset. Toimii myös karttana, mutta ei ole navigaattori. Yleensä tämä löytyy taksin keskeltä. Joissakin pakuissa tämä saattaa olla kuljettajan vasemmalla puolella, jolloin sitä on vaikeampi havaita.

2078763.jpg


- Kamera. Asennettu yleensä sisältäpäin katsottuna tuulilasin oikeaan yläreunaan.

2078701.jpg


- Lisäksi Kuljettan ID-kortti on yleensä näkyvissä terminaalin päällä. Kts.datalaitteen kuva. Tosin jostain syystä osa kuljettajista ei pidä korttia näkyvillä.

2078873.jpg

Kuupan pystyy varastamaan, joten siihen ei heti pysty luottamaan, mutta jos autosta löytyy taksamittari, datalaite, kamera ja kortinlukija, niin ollaan jo aika turvallisilla vesillä.

Hyvä tunniste on myös monessa taksissa olevat mainokset. Harva sentään jaksaa alkaa väkertää valetaksiinsa Copterlinen mainoksia ihan vaan feikin takia.

Espoon ja Vantaan taksien datalaite on erilainen, mutta taksamittari niistäkin löytyy.

(Uutta taksamittaria ja kuljettajakorttia lukuunottamatta kuvat ovat peräisin Helsingin Taksi-Datan sivuilta.)